سنگ، کاشی و سرامیک

تری اتانول آمین (TEA)

نام محصول: تری اتانول آمین (TEA)

فرمول شیمیایی تری اتانول آمین:   C6H15NO3
شکل ظاهری: مایع ویسکوز بی رنگ
بسته بندی: بشکه 230 کیلویی
برای ثبت سفارش خرید با شماره 09129491264 تماس بگیرید

تری اتانول‌ آمین چیست ؟

تری اتانول آمین یک ترکیب شیمیایی بسیار کاربردی می باشد که نوعی از اتانول آمین ها می باشد . این ماده شیمیایی با نام ترولامین نیز شناخته شده است و به اختصار با نماد TEA یا TEOA نیز مشهور است .

این ترکیب شیمیایی از کنار هم قرار گرفتن و پیوند بین ۶ عدد عنصر کربن ، ۱۵ عدد عنصر هیدروژن ، یک عدد عنصر نیتروژن و ۳ عدد عنصر اکسیژن ساخته می شود . فرمول شیمیایی تری اتانول آمین به صورت C6H15NO3 می باشد .

ماده شیمیایی مورد نظر جزوی از خانواده ترکیبات شیمیایی آلی محسوب می‌ شود که در ساختار خود یک دسته آمین و سه دسته الکل می باشد . هر کدام از این دسته الکل ها دارای گروه هایی از هیدروکسیل هستند .

تری اتانول آمین در واقع هم خواص اتانول آمین ها را دارا می باشد و هم خواص الکل ها را دارد . به همین دلیل توانایی و ظرفیت واکنش با هر دو گروه را دارد .

کاربرد تری اتانول امین

اتانول امین ها برای فرآیند شیرین کردن گاز، روان کننده وشوینده و همچنین در صنایع دارویی و کشاورزی کاربرد دارد.

شیرین کردن گاز:

مونو اتانول و دی اتانول ها زمانی که در معرض دمای بالا قرار می‌گیرند گاز اسید و آمین تولید میکنند.

مونو متانول امین در جریان سنتز گاز برا تصفیه گاز مورد استفاده قرار میگیرد و در نتیجه آمونیک و هیدروژن و کربن مونواکسید تولید میشود.

نساجی:

اتانول آمین ها درفرآیند نساجی به عنوان واکنش حد واسط برای آماده سازی روکش های نخی بادوام و نرم کننده ها کاربرد دارد. به دلیل مقدار کم آلکالین صابون های آمینی به عنوان ماده پاک کننده ابریشم و پشم مورد استفاده قرار می­گیرند. دی اتانول آمین و تری اتانول آمین در ساخت رنگ مصنوعی ابریشمی نیز کاربرد دارند.

خشک شویی:

اتانول آمین ها به علت خاصیت آبدوستی که دارند در خشک شویی کاربرد عمده ای دارند. به علت خواص ضد الکتریسیته و ضد رنگ نمک های اتانول آمین از آن ها در زمینه نرم کنندگی منسوجات نیز استفاده میشود.

فلز کاری:

اتانول آمین ها اغلب به عنوان خنثی کننده اجزای اسیدی در اسپری های روان کننده به منظور جلوگیری از خوردگی به کار می­رود.

مواد آرایشی و بهداشتی:

اسیدهای چرب با اتانول آمین خنثی می­‌شوند. دی اتانول آمین جز مواد معمول تشکیل دهنده شامپو و لوازم آرایشی هستند که موجب ساختار کرمی و کف کردن این مواد می‌­شوند. کوکو آمید دی اتانول آمین یا روغن نارگیل مورد استفاده در شوینده ها یکی از مشتقات دی اتانول آمین است. دی اتانول آمین ماده اولیه در تولید مورفولین نیز می­باشد.

تری اتانول آمین و تولید کرم:

یکی از کاربرد های تری اتانول آمین، در صنعت تولید کرم های مختلف می باشد. در واقع می توان گفت که تری اتانول آمین به منظور بهبود کیفیت، مورد استفاده قرار می گیرد.

تری اتانول آمین، می تواند به تنظیم میزان PH کرم کمک کند و از تحریک پوست جلوگیری کند. همچنین این ماده شیمیایی نوعی تثبیت کننده محسوب می شود که با حضور خود در ساختار کرم های مختلف، ثبات بیشتری را ایجاد می کند.

به علاوه تری اتانول آمین یک امولسیفایر می باشد. امولسیفایر ماده ای است که می تواند مواد روغنی و غیر روغنی را در کنار یک دیگر قرار دهد. به همین علت از این ماده در ساختار کرم ها استفاده می شود که مواد روغنی و غیر روغنی از یک دیگر جدا نباشند و ترکیبی یکنواخت ایجاد شود.

تری اتانول آمین در صنعت تولید محصولات شوینده:

از جمله کاربردهای تری اتانول آمین برای خریداران، می توان به استفاده از آن در صنعت تولید محصولات شوینده اشاره کرد. در واقع بخش زیادی از تری اتانول آمین تولیدی، در صنعت تولید محصولات شوینده استفاده می شود. در واقع این ماده شیمیایی برای تهیه و تولید انواع مایع ظرفشویی، شوینده صورت و… مورد استفاده قرار می گیرد.

دلیل محبوبیت تری اتانول آمین در این صنعت، خواص و ویژگی های منحصر به فرد ماده مورد نظر می باشد. از ویژگی های مهم این ماده شیمیایی، تنظیم کنندگی میزان اسیدی یا بازی بودن محیط، تثبیت کنندگی، ثبات خاصیت امولسیون کنندگی و…می باشد.

تری اتانول آمین در صنعت داروسازی:

از دیگر کاربردهای تری اتانول آمین می توان استفاده از آن در صنعت داروسازی را نام برد. از این ماده شیمیایی برای تولید پمادهای ضد درد عضلانی و مفاصل استفاده می ‌شود.

 تری اتانول آمین در صنعت تولید سیمان:

تری اتانول آمین از جمله مواد افزودنی پرکاربرد محسوب می شود که از آن در روند تولید سیمان استفاده می شود. با استفاده از تری اتانول آمین در صنعت تولید سیمان، از تجمع پودرها در سطح سطوح مورد نظر جلوگیری می شود.

تری اتانول آمین در صنعت عکاسی:

تری اتانول آمین از جمله ترکیبات شیمیایی قلیایی محسوب می‌ شود که به علت وجود این خاصیت از آن در صنایع گوناگون نظیر صنعت عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد. در پردازش عکاسی، تری اتانول آمین عامل قلیایی است.

آبکاری:

در حال حاضر از این ماده به عنوان عامل کمپلکس کننده معمول و موثر در آبکاری بدون الکترود استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *