سنگ، کاشی و سرامیک

بوراکس پنتا Borax pentahydrate

بوراکس پنتانام: بوراکس پنتا Borax pentahydrate

فرمول شیمیایی: Na2B4O7·5H2O
حالت ماده: پودر
حجم بسته بندی: کیسه 25 کیلوگرمی
کشور تولید کننده: ترکیه
موارد مصرف:        1- شوینده و بهداشتی 2- کشاورزی 3-دامداری 4- صنایع غذایی
برای ثبت سفارش خرید با شماره 09129491264 تماس بگیرید

بوراکس پنتا چیست؟

بوراکس پنتا یا بوراکس پنتا هیدرات (Borax pentahydrate) یکی از ترکیبات بور با فرمول شیمیایی Na2B4O7·5H2O است. یک نمک  اسید بوریک به شکل پودر سفید رنگ است. بوراکس پنتا محلول در آب است و در تولید شوینده ها، محصولات شوینده ی خانگی و صنعتی کاربرد دارد. نسبت به نوع دکا کاربرد های کمتری دارد؛ اما نمی توان از مزایای آن چشم پوشی نمود.

خواص فیزیکی و شیمیایی:

این ماده غیر قابل اشتعال است و انحلال پذیری آن در آب گرما زاست. محلول ساخته شده با این ماده تا حدودی بازی است (تقریبا دارای پی اچ 8.5 الی 9) و به طور کلی واکنش پذیری پایینی از خود نشان می دهد. اگر آن را در یک لوله ی آزمایش بسته حرارت دهید ،در دمای 128 درجه سانتیگراد ذوب می شود . با ادامه ی حرارت دادن این ترکیب، در دمای 140 درجه سانتیگراد شاهد تبدیل آن به مایع خواهیم بود. با این حال اگر این ماده در در فضای باز حرارت داده شود ، ابتدا آب تبلور خود را از دست می دهد و سپس در دمای 742 درجه سانتیگراد ذوب می شود.

کاربرد ها

بوراکس پنتا از دیر باز در محصولات شوینده ی خانگی و صنعتی، شوینده های لباس و حتی به منظور از بین بردن مورچه ها و حشرات استفاده می گردید.

این ترکیب یک ماده ی معدنی مهم است که امروزه در بسیاری از محصولات شوینده ی تجاری استفاده می شود. ترکیب فوق در همه چیز از خمیر دندان و مواد ارایشی گرفته تا مواد شوینده ی ماشین لباسشویی و ظرفشویی یافت می شود.

بوراکس پنتا کاربردهای بسیار فراوانی دارد که در این قسمت به شرح برخی از این کاربردها می پردازیم:

بوراکس پنتا در مواد شوینده :

یکی از کاربردهای بوراکس پنتا در ساخت و تولید مواد شوینده و بهداشتی است . حضور بوراکس پنتا در ساختار مواد شوینده باعث از بین رفتن لکه ها و کثیفی های روی پارچه و سطوح می شود .

از بوراکس پنتا برای تولید انواع پودرهای ماشین لباسشویی ، پودرهای ماشین ظرفشویی ، مایع دست شویی و ظرف شویی و … استفاده می شود .

بوراکس در اسلایم :

از بوراکس پنتا برای ساخت ژل اسلایم استفاده می شود . بوراکس پنتا باعث ایجاد خاصیت کشسانی در بافت ژل اسلایم می شود.

بوراکس پنتا و ساخت حشره کش :

از این ترکیب شیمیایی برای تولید و ساخت انواع حشره کش ها استفاده می شود . بوراکس پنتا به عنوان یک سم عمل می کند و می تواند حشرات موذی را از بین ببرد .

بوراکس پنتا در صنعت کشاورزی:

از دیگر کاربردهای بوراکس پنتا می توان به استفاده از آن در صنعت کشاورزی اشاره کرد. در واقع بوراکس پنتا از جمله مکمل های بور محسوب می شود که بور ماده ضروری برای رشد و نمو گیاهان محسوب می ‌شود. به همین علت از این ماده شیمیایی در صنعت کشاورزی برای افزایش کیفیت محصولات تولیدی استفاده می شود.

بوراکس پنتا در صنایع غذایی:

از بوراکس پنتا در صنایع غذایی نیز استفاده می‌ شود. در واقع بوراکس پنتا نوعی افزودنی خوراکی مجاز محسوب می‌ شود که خاصیت نگهدارندگی بسیار خوبی دارد. در واقع حضور این ماده افزودنی در صنایع غذا می‌ تواند عمر مفید محصولات غذایی را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *